Enhedslisten lægger afstand til Morthorsts udtalelser!

Enhedslistens bestyrelse har på et møde i denne uge drøftet de offentlige udtalelser fra byrådsmedlem Bo Morthorst omkring handicappede børn og deres relationer til kommunen.

Vi er rystede over den generalisering og manglende forståelse for familiernes hele liv, som kommer til udtryk. Bo mener det mest handler om penge (tabt arbejdsfortjeneste) og Bo mangler børneperspektivet. Og forældrene bruger iflg. Bo ikke tiden på børnene, men på forvaltningen. Bo har heller ikke fidus til grupper på de sociale medier, da de virker konfliktoptrappende.

Det mest interessante er, at Bo slet ikke forholder sig til udtalelserne fra LEV, som er organisationen der fagligt forsvarer familiernes vilkår. LEV har givet flere eksempler på, at forvaltningsloven er brudt ved fx mundtlige afgørelser, der ikke bagefter bekræftes skriftligt. Bo forholder sig ikke til, at borgere har mistet tilliden til kommunen pga af dokumenterede fejl. Bo taler ned til familierne og generaliserer på en måde, der ikke er værdig for en ordentlig kommunikation. Man kunne korte artiklen ned til at familier med handicappede børn er nogle pengegriske brokrøve, der ikke fokuserer på deres handicappede børn.

Hvis nu Bo i stedet havde sagt, at ja, vi må vist erkende der er sket fejl og lad os få en dialog om det. Områdelederen Henning Riistofte har bl.a. været i pressen og sagt, han vil samle op på sagerne med mundtlige afgørelser. Det må ikke ske uden skriftlighed.

Hvis nu Bo havde sagt, at jeg ved godt, at ingen familier selv har valgt at deres barn skal være handicappet, men mange forældre ved noget om hvad der er bedst for deres børn. Lad os sammen fokusere på børnene.

I stedet er Bos reaktion på kritikken af omtalen et læserbrev i JV, hvor han afviser overskriften, som er redaktionens, men fastholder, at medarbejdere føler sig stødt over ukonstruktiv kritik.
På intet tidspunkt i hverken artikel eller læserbrev forholder Bo sig til dialog og til at der kan være sket fejl i forvaltningen, trods et stigende antal tabte ankesager.

Enhedslisten har stor tillid til, at familierne vil deres børn det bedste og derfor skal en ligeværdig dialog løse problemerne.  Og hvis der er uenigheder, så skal der skriftlighed til, så ankesystemet kan aktiveres.  Vi synes denne negative tilgang fra Bo ikke støtter hverken familierne eller forvaltningen, men konfliktoptrapper. Enhedslisten går ind for konfliktløsning og støtte til hele familier.

På Enhedslisten Haderslev vegne

Svend Brandt