Flertal laver katastrofe for gangbesværede i centrum

Byrådet har besluttet, at bybusserne i Nørregade sydlige del skal stoppes/enrettes. Anledningen er sympatisk, men timingen går helt gal.

Enhedslisten ønsker færre biler i bymidten, og en lille el-shuttlebus til at køre rundt med borgerne, der har behov for det. Den lille el-bus kan tidligst være klar i sommeren 2022.

Byrådet ønsker at have mere udeservering og udeliv i Nørregade, men er alt for utålmodige. Ændringer tager tid, og jeg ønsker de rigtige gennemarbejdede ændringer og ikke hovsaløsninger.

På tirsdag skal UPM (Udvalget for Plan og Miljø) beslutte at ensrette bybusserne i Nørregade syd. Konsekvenserne er ikke ordentligt beregnet, men vi ved, at over 100 passagerer dagligt mister deres stoppested ved Torvet og får flere hundrede meter længere at gå. For mig er flere hundrede meter ingenting – derfor cykler jeg også og bruger ikke bybussen. For mange af vores ældre og gangbesværede er det en katastrofe. De kan ikke længere komme i Parasollen og i Gågadens butikker.

Dertil kommer, at nogle stoppesteder i Sydbyen nedlægges og over 50 passagerer dagligt mister deres stoppested, og skal også gå flere hundrede meter ekstra også i den ende.

Eneste grund til, at flertallet ønsker dette besluttet nu er utålmodighed og ikke seriøs behandling. Hvis jeg var Ældresagen, Haderslev Butikker, handicaporganisationer osv ville jeg klage over den beslutning. Og de skal klage nu!

Det er en dårlig forberedt sag, da tiden var knap og sagen kompleks. Både Sydbus og kommunen anbefaler, at udsætte ændringen til sommeren 2022, da konsekvenserne kan være endnu større end nu beregnet, og der er ikke alternativer til de gangbesværede borgere. Håber vi i UPM kan blive enige om at udsætte ændringerne til sommeren 2022.