Ja til Naturnationalpark i Pamhule

Tænk en oplevelse, at Dyrehaven i praksis udvides til at dække et kæmpe område.

Tænk på alle de skønne vandreture og stadig med plads til mountainbikes og orienteringsløb.

Tænk at man vil koble området fra Haderslev Dam til Tørning og Hammelev med vild natur – tværs under motorvejen.

Alt det koblet med fokus på at afhjælpe en kæmpe biodiversitetskrise. Vi har mistet over 70% af vores insekter gennem den seneste generation. Det er en katastrofe for naturen og senere for os selv.

Fokus for naturnationalparkerne er ikke klimakrisen, men biodiversitetskrisen. Derfor skal store dele af skoven være urørt af andre end dyr. Derfor skal der være flere kronhjorte og dådyr, ja måske endda nogle stude.

Med en Naturnationalpark vil der komme flere turister og indtægter, men ikke mindst vil der komme flere forskere for at følge udviklingen. Skoler og daginstitutioner kan tage børn med ud i naturen og lære dem om naturlige økosystemer og de dynamikker, der er i naturen, når den får lov til at udfolde sig på sine egne præmisser. En naturnationalpark vil give et boost til Hammelev og til hele Haderslev kommune.

Vi håber, at trods lokalpolitisk modstand, at der bliver forhandlet en god løsning igennem til gavn for naturen og for menneskene.

Helene Hellesøe Appel
Svend Brandt