Sådan finansierer vi en bedre borgernær velfærd

Ja ja, kære Enhedslisten! Bedre velfærd, hvem vil ikke gerne have det? Men hvor skal pengene komme fra?

Se, det er et godt og rimeligt spørgsmål, som vi her vil præsentere et klart og overskueligt svar på. Det er nemlig fuldt ud muligt, at investere mere i vores fælles velfærd.

Haderslev byråd er godt i gang med at forhandle vores kommunes budget for 2018. I den forbindelse har vi i Enhedslisten stillet en række forslag til ændringer, som skal skabe mere tryghed, frihed og lighed for alle.

Vi ønsker bl.a. mere tid til både børn, elever og ældre. Vi ønsker bedre indsatser for udsatte og mennesker med handicap. Vi vil udvikle en langt grønnere kommune og fremme kultur og breddeidræt. Men at sørge for dette koster penge og vi har derfor stillet disse seks forslag til, hvor pengene skal komme fra.

1) Nedlæg gruppen der arbejder socialt bedrageri.
2) Indfør sommerferielukning af Jobcentret i uge 28, 29 og 30
3) Træk kommunal støtte til ny tribune på Sydbank Park
4) Hæv grundskylden med en promille (dvs. til 25)
5) Genindfør dækningsafgift på 5,4 promille fra 2019 (samme niveau som Kolding Kommune)
6) Afdrag mindre hurtig på Haderslev Kommunes samlede gæld

Det korte af det lange er, at bedre velfærd er en meget reel mulighed for vores kommune. Det er selvfølgelig ikke uden omkostninger at vælge en bestemt retning og det vil da uden tvivl kræve både til- og fravalg at prioritere vores velfærd. I Enhedslisten mener vi dog, at det bliver for dyrt at lade være.

Svend Brandt er byrådsmedlem og kandidat til kommunalvalget, den 21. november 2017