Politianmeld VUC´s direktør

Af Svend Brandt, Byrådsmedlem for Enhedslisten Haderslev

Åbent brev til VUC Syd´s bestyrelsesformand.

Kære borgmester HP Geil.

Jeg kan ikke forstå, at du som bestyrelsesformand for VUC Syd ikke har politianmeldt den tidligere direktør eller direktionen. Revisionen fandt ikke meget, men rigsrevisionen!

Der er så mange grunde til, at der ikke blot burde være lavet en ekstra revision, men en politianmeldelse. Juridisk er der sikkert ikke meget at komme efter i sponsorater til de foreninger, hvor direktørerne er aktive. Uanset at sponsoraterne var skjult via forkerte bogføringer. Utroligt, når økonomichefen er en fagligt dygtig revisor.

Vi ved dog i offentligheden, at der er minimum et sted, hvor der blev begået ulovligheder. Den nu fratrådte direktør har minimum en gang brugt VUC´s brobizz privat. Og rygterne fra kredsen omkring VUC svirrer med mystiske økonomiske ting. Når jeg færdes rundt om i landet og møder ansatte på andre VUC´er, så skal jeg lytte til meget om VUC Syd Haderslev. Jeg synes, det er pinligt.

Fordelen ved en politianmeldelse er, at politiet ikke er part i det. Revisionsfirmaet var betalt af VUC til at revidere og fandt tilsyneladende ikke noget. Politiet er mere uafhængige, og kan på den måde enten vælge at rejse en sag, eller lukke sagen.

For Haderslev Kommune er der ingen tvivl om, at vores image lider skade. Få sagen ordentlig belyst via politianmeldelse, åbenhed, ny bestyrelse og en ny direktør. Det vil gavne VUC Syd og Haderslev Kommune på lang sigt, selvom det vil skabe en kortvarig krise på VUC.