Forholdene i Sydbyen skal sikres

Af Thomas Clausen, byrådskandidat for Socialdemokratiet & Mathias Christiansen, byrådskandidat for Enhedslisten

Vi har for nylig besøgt Haderslev Sydbys lokale fodboldklub for at se hvilke forhold klubben har. Det er tydeligt at klubben løfter en stor social opgave i området såvel som en nødvendig og imponerende integrationsopgave. Samtidig var det desværre også tydeligt at vi som kommune har forsømt at sikre klubben et funktionsdygtigt idrætsanlæg.

I forbindelse med vores besøg fik vi en venlig rundvisning af området. På trods af at vi var på besøg på en regnfuld torsdag aften, var flere forskellige grupper i gang med at spille fodbold. Vi kunne nok tælle ca. 60-70 unge og lidt ældre mennesker i gang. Nogle mere organiseret end andre.

Men flere dele af anlægget lå under vand, og det var ikke til at finde et område hvor der kunne afholdes en 11.-mands kamp. Det tyder på at sæsonen er ufrivilligt forbi for KFUMs seniorhold.

Det er utilfredsstillende for en fodboldklub at skulle byde sine medlemmer at deres sæson slutter før tid. Det bliver en noget uretfærdig opgave at stille de frivillige overfor, at forsøge at fastholde børn og unge mennesker i klubben og dens aktiviteter, når helt basale forhold ikke er i orden.

For os er det tydeligt at klubben løfter en vigtig opgave for os alle sammen i sydbyen. Derfor mener vi også, at vi skylder klubben at sørge for at forholdene er i orden. Det må vi have råd til.

Til kamp for sydbyen